fredag 1. juni 2012

Multitasking er ut

Man lever travlere dager for hvert år som går, kjennes det ut som. Noen ganger blir det rent for mye for noen og enhver, mens man så vidt klarer å holde hodet over vannet resten av tiden. Det er ikke det at for eksempel undertegnede er 100% effektiv hele våkentida, men når man først setter seg ned, siger hele dagen på.

På jobb oppleves også druknefølelsen med ujevne mellomrom. Man har 14 ting som helst skulle vært gjort øyeblikkelig (i alle fall for de av oss som ikke liker å utsette ting). Men faktum er jo at man bare kan gjøre

en ting om gangen.


En ting om gangen; det holder jeg på å lære meg. Jeg kan godt tenke et skritt frem hele tiden, men bare gjør en ting om gangen. Studier viser også at man da gjør det mer effektivt og det er også min opplevelse de siste ukene hvor jeg har prøvd å gjennomføre dette.

Man har 4 hauger papir på pulten - ta ett ark om gangen.
Man har 32 uleste mails den siste timen - les en om gangen, og gjør den ferdig før du begynner på neste.
Gjør gjerne de tingene du har færrest av først, for eksempel har du èn lunsj å bestille, 8 papirordre å punche og 15 mail å besvare, gjør tingene i den rekkefølgen for det er deilig å huke ting av på to-do-lista. Så føler man at man har bedre tid når man må gyve løs på de større oppgavene.

Har opplevd flere ganger de siste ukene at jeg har tenkt i begynnelsen av dagen at "dette går aldri bra, jeg kommer til å få DET etterslepet" - gjør èn ting av gangen og kvart på fire var man jaggu ferdig.

Hjemme like så; man har et helt hus man må vaske, 4 hauger med skittentøy å bli kvitt og 2 tørkestativ med klær å tømme. Gjør èn oppgave om gangen. Og tenk en oppgave frem; ta med skittentøy ned når du henter støvsugeren opp. En ting om gangen - i riktig rekkefølge.

Det levner kanskje ikke noen tvil om at jeg er fan av the slow movement?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar