fredag 18. september 2009

Ord og uttrykk jeg ikke skjønner noe av

På facebook fikk jeg oppklart av ei venninne at det er det lengste strået man helst vil ha - med det korte har man tapt. Men hvorfor? Hun mener det er fordi det er en mann som har kommet på uttrykket og for en standardversjon av en halvapemann er det alltid størrelsen det kommer an på.

Men hva med røverkjøp? Jeg hører stadig uttrykket blir brukt i forbindelse med at de har gjort et godt kjøp; en god vare til en billig penge. Men - er røvere til å stole på da? Er det ikke bare marakkels de selger?

Hvor kommer uttrykket bjørnetjeneste fra? En bjørnetjeneste er jo det samme som å bæsje på leggen, men mange tenker på at det er en kjempegod tjeneste egentlig, noe man virkelig hadde bruk for. En bjørn er jo stor, ergo en stor tjeneste. Hvorfor er det ikke sånn?

Jeg kan sikkert google, men det er jo kjedelig. Og tar tid. Helt sikkert lenger tid enn det tar meg å skrive innlegget. Når man ser bort i fra tiden jeg bruker til å lure på det :oD

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar