mandag 25. januar 2010

Hva leser du for tiden?

Mandagsgørrhumør kan jo ikke ligge på toppen her fant jeg ut, så da får jeg blogge litt litteratur.

Hadde du kjent meg OG sett hva som ligger på nattbordet av lektyre for tiden tror jeg du hadde ledd. For jeg har nemlig nylig slått meg inn på en ny sjanger (biografi) - jeg som vanligvis bare leser krim og velklingende skjønnlitteratur av typen "Vindens sang" og "Kaptein Corellis mandolin".

Begynner man fra toppen er det ikke så mye å le av. Der ligger nemlig "Hundehode". Jeg begynte så ivrig for baksideingressen var jo så fin. Men så ble det litt mye, hvem er hvem og når og sånn? Litt heavy som godnatthistorie...

Så kan man begynne å fnise litt. Der ligger nemlig "Gretten, gammel kjerring" av Ingeborg Moræus Hanssen. Men den ER morsom. Jeg har tydeligvis mer til felles med pensjonister enn jeg liker å innrømme. Hun hadde gjort seg ypperlig som blogger - stilen hennes passer kanskje bedre i det formatet enn akkurat bok, men altså perfekt som lettsindig kveldslitteratur.

Men nå kan du gjøre klar for latteren. Siste bok (og den er tjukk) er selvbiografien til ingen ringere enn Hillary Clinton! Jeg må si jeg er nesten litt imponert selv. Føler meg veldig politisk engasjert og nesten litt intellektuell til tross for at jeg må innrømme jeg ikke har lest mer enn de første ti sidene, sett på alle bildene (!) og lest billedtekstene og deretter bladde opp for å lese fru Clintons opplevelse av ektemannens utroskapsaffære. Man kan jo ikke ta helt av heller. For det hun skriver om seg selv, sin oppvekst og sin rolle er utrolig "politisk korrekt" og jeg lurer på om hun er det inn til beinet eller om hun aldri skriver/tenker/føler/mener noe som ikke er mer personlig.

Såh - der har du min bunke. Hva består din av?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar